BELANGRIJKE INFORMATIE :

Op 16 oktober is er een TaHoma update geweest.

Meer informatie is verzonden per e-mail naar alle gebruikers of te vinden in dit forum bericht

Onbeantwoorde vraag

Welke domoticaproducten ondersteunen het IO-protocol?

Vorig jaar heb ik rolluiken aangeschaft, op aanraden van de dealer met Somfy IO-motor, omdat dit type motor eenvoudig vanuit andere domotica controllers aangestuurd zou kunnen worden. Ook op de Somfy website lees ik dat het IO-protocol merken-overstijgend zou zijn. Nu ben ik op zoek naar mogelijkheden om de rolluiken via een app aan te sturen, ook omdat ik de Somfy-eigen oplossing (de Tahoma) eigenlijk te duur vind, maar ik kom eigenlijk geen producten van andere leveranciers tegen die dit IO-protocol ondersteunen. Zoek ik wellicht verkeerd en is er toevallig een lijst van producten die IO ondersteunen (naast producten van Somfy zelf) beschikbaar?

Wilger H.
Wilger H.

Wilger H.

Niveau
0
23 / 100
punten

Antwoorden

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
3
4432 / 5000
punten
Team

Er zijn Somfy 2 apps beschikbaar om Somfy producten meer aan te sturen:
1) Somfy TaHoma - hier is het hele huis mee te bedienen; rolluiken, zonwering, beveiligingsproducten, verlichting. Naast Somfy producten ook oa. Velux, Philips Hue, Honeywell EvoHome, Hitachi airco/warmtepomp. Werkt met Amazon Alexa, Google Home en IFTTT. De TaHoma kost €349
2) Somfy Connexoon - hier zijn de rolluiken mee te bedienen. De Connexoon kost €169

Somfy producten met de io protocol kunnen ook bediend worden door Velux producten.

Wilger H.
Wilger H.

Wilger H.

Niveau
0
23 / 100
punten

Beste Somfy medewerker,

Bedankt voor de reactie, niet helemaal het antwoord waar ik om vroeg: ik ben niet benieuwd naar de mogelijkheden van de TaHoma, ik wil juist weten welke producten van andere leveranciers het IO protocol ondersteunen zodat de IO motor hierdoor kan worden aangestuurd (volgens de motorkeuzetabel op jullie website is dit motortype hiervoor juist geschikt, omdat het IO-protocol merken-overstijgend is).
Als ik het antwoord goed begrijp, kan ik dus alleen met Somfy producten de IO motor aansturen (van Velux kan ik geen systeem/app vinden die dit kan)? Dan vind ik de informatie die ik van de verkoper kreeg en de informatie op de Sonfy website (https://www.somfy.nl/support/documentatie-tools/motor-keu...) nogal misleidend: IO wordt bestempeld als merken-overstijgende technologie en de verkoper gaf aan dat je met verschillende smart-home systemen de IO motor aan zou kunnen sturen (zonder er één bij naam te noemen). Dat gaf mij de indruk dat ik voor een open systeem koos, dat mij meer mogelijkheden op gebied van aansturing zou geven. Of heb ik dit dan verkeerd opgevat? In dat geval, zijn er lopende ontwikkelingen waardoor dergelijke functionaliteit in de toekomst wel mogelijk wordt?

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
3
4432 / 5000
punten
Team

io producten kunnen alleen met Somfy en Velux producten aangestuurd worden . Dit omdat er een beveiliging-sleutel in de io protocol zit om ongewenst gebruik te voorkomen. Vooral voor beveiligingsproducten als rolluiken en garagedeuren is dit belangrijk.
Deze Somfy producten (TaHoma of Connexoon) kunnen met systemen van derden werken - zoals Amazon Alexa, Google Home en IFTTT. In de eerste helft van 2019 zal hier ook Apple HomeKit aan toegevoegd worden.
Sinds kort is er ook een API (Application Programming Interface) beschikbaar waardoor io producten door derden aangestuurt kunnen worden - maar wel altijd via een TaHoma of Connexoon.
Een ander alternatief is Athom Homey, deze smart home oplossing kan ook Somfy io producten aan - wederom via de Tahoma.

Wilger H.
Wilger H.

Wilger H.

Niveau
0
23 / 100
punten

Is de beveilingssleutel in het IO-protocol dan niet op basis van een open standaard die door andere partijen te implmenteren en te gebruiken is? Waarom is dit een oplossing die alleen via een (erg duur) tussenstation van Somfy te gebruiken is, terwijl het advies van dealer en jullie eigen website juist is om voor IO te kiezen vanwege het merken-overstijgende protocol. Is het zo dat leveranciers zoals Athom weigeren om de specifieke beveiliging die nodig is te implementeren in hun producten of willen zij dit wel maar geeft Somfy geen details over technische specificaties, zodat een tussenstation van Somfy nodig blijft?

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

In het antwoord op die laatste vraag ben ik ook wel geïnteresseerd:

Is het zo dat leveranciers zoals Athom weigeren om de specifieke beveiliging die nodig is te implementeren in hun producten of willen zij dit wel maar geeft Somfy geen details over technische specificaties, zodat een tussenstation van Somfy nodig blijft?

Joris
Joris

Joris

Niveau
0
21 / 100
punten

Volgens mij geeft Somfy de benodigde gegevens niet aan derden, zoals Athom (Homey).

Ik heb daarom de Connexoon IO box (goedkoper als Tahoma) aangeschaft en gekoppeld aan Homey domotica systeem en met de Tahoma app van de Homey app store kan ik de rolluiken met IO motors nu bedienen vanuit Homey mbv de Connexoon. . (er is ook afzonderlijke APP van Somfy zelf, dan kan je deze met je smartphone ook bedienen zonder domotica)

Maar op dit moment is het dus niet mogelijk zonder extra hardware van Somfy (Connexoon / Tahoma) aan Domotica te koppelen.

Joris
Joris

Joris

Niveau
0
21 / 100
punten

Sinds kort is het overigens ook mogelijk gebruik te maken van IFTTT, dan kan je met de connexoon bv ook dmv slimme luidspreker of een Domotica systeem en connexoon aansturen, maar hiermee heb ik nog geen ervaring.

Google op ‘IFTTT Somfy’ als je meer hierover wilt weten.

IFTTT is een gratis online dienst die allerlei diensten en producten kan verbinden., bv mbv. slimme luidsprekers als Amazon Alexa of Google Home of via domotica systemen.

Rob B.
Rob B.

Rob B.

Niveau
0
11 / 100
punten

Beste Somfy,
Begrijp ik dus goed dat zowel Tohoma ALS Connexoon in 2019 HomeKit ondersteuning krijgen (en dus niet alleen de Tohoma box)?

Overigens, waarom wordt dit steeds uitgesteld? Ik zie al eerdere aankondigingen voor 2017, begin 2018, 2e helft 2018 en nu dus 2019.....

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
3
4432 / 5000
punten
Team

Alleen TaHoma zal HomeKit ondersteuning krijgen, HomeKit ondersteuning voor de Connexoon staat niet gepland.

De reden waarom deze uitgesteld is van 2018 naar 2019 is bij ons niet bekend.

Paul V.
Paul V.

Paul V.

Niveau
0
12 / 100
punten

Ik sta op het punt om rolluiken aan te schaffen en het zou mooi zijn deze te intergreren met mijn bestaande home automatisering (z-wave en KaKu). Echter, na het lezen van dit forum en de volgende pdf https://www.somfysystems.com/downloads/nam/guide_io_en.pdf is de conclusie dat ik naar een andere leverancier ga kijken. Tenzij iemand kan aangeven hoe ik de rolluiken kan aansturen (zwave, kaku, API, oid) zonder de aanschaf een dure somfy controller.

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
3
4432 / 5000
punten
Team

Het document waar je naar verwijst is uit Somfy Amerika en is vrij oud.

Er zijn meerdere opties:
1) Somfy bedrade motor - gebruik in combinatie met een z-wave of kaku ontvanger.
2) Somfy draadloze motor met RTS draadloze protocol - gebruik met een Somfy TaHoma. De werking hiervan wordt door Somfy gegarandeerd.
3) Somfy draadloze motor met RTS draadloze protocol - gebruik met een niet-Somfy smart home system, bijvoorbeeld HomeWizard, Homey, KlikAan KlikUit ICS-200. De werking hiervan kan door Somfy niet gegarandeerd worden.
4) Somfy draadloze motor met IO draadloze protocol - gebruik met een Somfy TaHoma of Somfy Connexoon.

-API is beschikbaar voor Somfy io en RTS motoren - hiervoor zal een Somfy TaHoma of Somfy Connexoon nodig.
-in 2019 zullen Somfy draadloze motoren bedienbaar zijn via Apple HomeKit - hiervoor zal een Somfy TaHoma nodig zijn
-Somfy motoren kunnen via Amazon Alexa, Google Assistant en IFTTT bediend worden - hiervoor zal een Somfy TaHoma nodig zijn.

RTS motoren werken via de 433MHz frequentie - deze geven geen terugkoppeling / status update.
io motoren werken via de 868MHz frequentie - deze geven terugkoppeling / status update en bij problemen kunnen deze op afstand uitgelezen worden.

Ik hoop dat dit helpt.

© Copyright Somfy Nederland - Ontdek al onze oplossingen voor een verbonden huis : TaHoma draadloos huisautomatiseringssysteem, onze partners en producenten in huisautomatisering. Neem contact op met een Somfy-vakman of koop uw Somfy-oplossing online.