INFORMATIE :

Vanaf nu hebben wij veel handleidingen online beschikbaar gemaakt voor Somfy producten, beginnend met Somfy TaHoma en Somfy Protect. Hier zal regelmatig nieuwe informatie aan toegevoegd worden. Kijk op: somfy.swipeguide.com.

Onbeantwoorde vraag

In Tahoma Smart-programma ontbreekt bij de bewegingssensor de waarde 'afwezigheid beweging'.

Ik ben in het bezit van de TaHoma box versie 1, de update van 16 oktober 2018 is geïnstalleerd en gebruik de bewegingssensor 'Somfy bewegingsmelder binnen'. De bewegingsmelder is via de sensor module aan de TaHome box gekoppeld.
Volgens de mailbox in de TaHoma-box, sectie 'Nieuw', is beschreven dat bij de bewegingssensor ook de afwezigheid van beweging mogelijk is. In het Smart-programma zie ik bij de bewegingssensor alleen de waarde 'beweging' staan en de optie 'afwezigheid beweging' ontbreekt. In onze TaHoma agenda zijn behoorlijk wat acties opgenomen die door deze nieuwe mogelijkheid verwijderd kunnen worden maar dan moet deze waarde wel instelbaar zijn.
Zijn er forumleden waarbij deze waarde afhankelijk ook ontbrak maar die dit wel werkend hebben gekregen? Hou me aanbevolen voor suggestie.

Alvast bedankt.

Marco D.
Marco D.

Marco D.

Niveau
0
94 / 100
punten

Antwoorden

Marco D.
Marco D.

Marco D.

Niveau
0
94 / 100
punten

Vandaag kwam de nieuwe Tahoma app voor de iPhone beschikbaar wat me triggerde om nog maar eens deze bevinding te bekijken maar dan op de iPad. Was aangenaam verrast want wat blijkt in de TaHoma HD app kan je wel in het Smart-programma de bewegingssensor instellen met de waarde 'geen beweging'.
Dat is mooi maar wat nu nog ontbreekt is de instelling 'aucun movement depuis' oftewel 'geen beweging sinds', want deze instelling zie ik niet.
Heeft iemand deze instelling al gebruikt laat dan even weten hoe je dit gedaan hebt?
Of is deze nog niet beschikbaar weet iemand dan de datum dat de instelling beschikbaar komt?

Verder heb ik hetzelfde scenario in de safari browser via https://www.tahomalink.com aangemaakt maar daarin ontbreek de waarde geen beweging nog. Vreemd dat dit in de applicaties die Somfy beschikbaar stelt niet consistent is doorgevoerd!

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
4
5000 / 5000
punten
Team

De optie 'geen beweging' is enkel beschikbaar voor de bewegingsmelder io

Marco D.
Marco D.

Marco D.

Niveau
0
94 / 100
punten

De reactie van Somfy begrijp ik niet want de mogelijke waarden is met de update uitgebreid met de waarde 'geen beweging' terwijl ik geen bewegingsmelder io heb. Ter illustratie heb ik een afdruk gemaakt van het deelvenster waarin deze waarden opgenomen zijn. Waarom de applicaties qua opties zo verschillend zijn snap ik eerlijk gezegd niet. Mijn suggestie is om een beperkte groep gebruikers te vragen of ze de software eerst testen willen voordat deze aan alle gebruikers wordt vrijgegeven.

Heb overigens wel naar deze uitbreiding uitgekeken alleen is deze voor mij pas bruikbaar wanneer er ook een tijd kan worden opgegeven. Voor de ontwikkelaars lijkt het me een kleine inspanning om de schuifbalk ook voor de overige bewegingsmelders vrij te geven, of zie ik dit verkeerd?

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
4
5000 / 5000
punten
Team

Dat is vreemd. We nemen even contact op via een privé bericht om meer gegevens te verkrijgen.

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
4
5000 / 5000
punten
Team

Het blijkt een bug te zijn in de iPad app - de optie 'geen beweging' is enkel beschikbaar voor de bewegingsmelder io.

Het zal met de volgende app update niet meer zichtbaar zijn.

Marco D.
Marco D.

Marco D.

Niveau
0
94 / 100
punten

Ik ben het er niet mee eens dat het een bug is en zie de optie eerder als een nieuwe feature voor gebruikers die andere typen Somfy bewegingssensoren hebben. Daarbij zijn er vast gebruikers die net als ik beperkt zijn in de mogelijkheden van de bewegingssensoren. Die ik heb zijn ook gekoppeld met een Protexial alarm en als ik het goed gelezen heb werkt de bewegingssensor io daar niet mee samen. Vandaar dat ik in deze optie geïnteresseerd ben en deze niet snel wil opgeven.
Deze optie heb ik namelijk gebruikt op de iPad in een smart-programma met de gebeurtenis 'geen beweging'. Bij 'geen beweging' wordt dit aan het smart-programma doorgegeven die dan het programma-onderdeel 'ik wil' uitvoert. Ik heb geen vastlopende of afbrekende applicatie bemerkt en ben benieuwd wat de reden is dat de optie als bug wordt aangemerkt?

Mijn suggestie aan de Somfy software ontwikkelaars is om deze optie ook in de overige apps op te nemen zodat andere gebruikers die net als ik een ander type bewegingssensor hebben van deze feature gebruik kunnen (blijven) maken.
Zijn er naast Somfy ook andere forumgebruikers die hierop willen reageren?

Marco D.
Marco D.

Marco D.

Niveau
0
94 / 100
punten

De gebeurtenis 'geen beweging' is helaas met de update van de TaHoma HD app. V3.12.1 build 9507 verdwenen.
Ben van mening dat de gebeurtenis best bruikbaar is en dat deze ook uitgebreid kan worden met een tijd. Ik heb van Somfy nog geen goede reden gehoord waarom het een bug is?

© Copyright Somfy Nederland - Ontdek al onze oplossingen voor een verbonden huis : TaHoma draadloos huisautomatiseringssysteem, onze partners en producenten in huisautomatisering. Neem contact op met een Somfy-vakman of koop uw Somfy-oplossing online.