BELANGRIJKE INFORMATIE :

Op 16 oktober is er een TaHoma update geweest.

Meer informatie is verzonden per e-mail naar alle gebruikers of te vinden in dit forum bericht

Onbeantwoorde vraag

buitenzonwering en windmeters

indien mijn zonwering opgehaald wordt door de windmeter gaan ze niet weer automatisch naar beneden als de wind weg is.
Tevens als ik alle zonweringen ophaal mbv de centrale handbedieningszender, bv voor de glazenwasser, gaan ze ook niet meer naar beneden als de lichtsterkte weer toeneemt

Pim V.
Pim V.

Pim V.

Niveau
0
23 / 100
punten

Antwoorden

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

Hoe het zit met de windmeter weet ik niet; die heb ik niet. Wel een zonmeter. Ik heb gemerkt dat die actie onderneemt als een ingestelde grenswaarde overschreden wordt. Dus als je zegt dat de zonwering naar beneden moet bij meer dan 20.000 lux, dan gaat die naar beneden op het moment van overschrijden van die waarde en niet als de waarde al langere tijd over die grens heen is.
Anders zou je de zonwering ook nooit open krijgen bij meer dan 20.000 lux omdat de sensor 'm steeds weer naar beneden stuurt, en dat wil je niet.

Pim V.
Pim V.

Pim V.

Niveau
0
23 / 100
punten

De werking van de lichtmeter is mij bekend, dit is specifiek over de windmeter

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

Dit lijkt me ook een lastige situatie. Er zijn nl twee variabelen in het spel:
1. De zonwering is omhooggegaan op commando van de windmeter EN
2. De windmeter komt onder een bepaald niveau.
Ik betwijfel of het systeem slim genoeg is om die twee condities te combineren.

Alleen op conditie 2 werken wil je niet, want dan gaat de zonwering altijd naar beneden wanneer het weinig waait.

Somfy
Somfy

Somfy

Niveau
3
3990 / 5000
punten
Team

Het is inderdaad zo dat als een windmeter de zonwering opgehaald heeft, dat deze niet automatisch opnieuw naar beneden gestuurd zal worden. Dit omdat de windmeter niet weet welk weer het op dat ogenblik is. Is er nog steeds voldoende zonlicht aanwezig of niet?
Indien er in de installatie ook een zonnecel aanwezig is, dan zal deze de zonwering eventueel opnieuw kunnen openen, indien er voldoende zonlicht is.

Pim V.
Pim V.

Pim V.

Niveau
0
23 / 100
punten

Dit is nu het hele punt;

Ik heb overal zonnecellen zitten, 1 per zijde van het huis, maar nadat de windmeter ingegrepen heeft komen de schermen niet meer naar beneden als de wind weg is EN de hoeveelheid licht boven de in de Tahoma ingestelde waarde komt

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

@Pim
Je zegt "nadat de windmeter ingegrepen heeft komen de schermen niet meer naar beneden als de wind weg is EN de hoeveelheid licht boven de in de Tahoma ingestelde waarde komt".

Bedoel je dan dat NAdat de zonwering omhoog is gegaan, de hoeveelheid licht eerst onder de drempelwaarde is geweest en daarna die drempelwaarde opnieuw overschreden heeft?
Alleen DAN zal het werken zoals je bedoelt.

Wat misschien ook werkt is het aanmaken van een programma (bij Smart). Je programmeert dan:
a. Ik wil (toepassing of scenario) de zonwsering naar beneden
b. Als (sensor) de wind onder een bepaalde waarde EN (sensor) het licht boven een bepaalde waarde.
Dat zou mss ook kunnen werken.

© Copyright Somfy Nederland - Ontdek al onze oplossingen voor een verbonden huis : TaHoma draadloos huisautomatiseringssysteem, onze partners en producenten in huisautomatisering. Neem contact op met een Somfy-vakman of koop uw Somfy-oplossing online.