BELANGRIJKE INFORMATIE :

Op 16 oktober is er een TaHoma update geweest.

Meer informatie is verzonden per e-mail naar alle gebruikers of te vinden in dit forum bericht

Onbeantwoorde vraag

Aanmelden bij Connexoon zonder gebruik te maken van een afstandsbediening?

Sinds kort hebben wij 6 screens met io-motoren, 6 Somfy Smoove 1 afstandsbedieningen en 1 Somfy Connexoon voor de bediening via de smartphone.
Het is de bedoeling de screens te bedienen zonder individuele afstandsbedieningen, maar via de app op onze Android telefoons.
5 van de 6 screens heb ik al aangemeld en werkend op de Connexoon/smartphone m.b.v. het prog-knopje achter op de afstandsbedieningen.

Het 6e screen zou ik graag installeren op de Connexoon/smartphone zonder gebruik te moeten maken van dit prog-knopje.
Bij aanschaf van volgende screens zou ik liever geen afstandsbedieningen meer kopen als ik die toch niet ga gebruiken.

Wil ik het 6e screen aanmelden bij Connexoon/smartphone dan ga ik in de app naar:
Menu > Configuratie > installatie-tab > + toevoegen > io-homecontrol > geen afstandsbediening,
maar dan krijg ik na een tijdje "Geen nieuwe toepassing gevonden".

Ergens op dit forum vond ik iets over het versturen van een veiligheidssleutel voor een Velux dakraam. Volgens die instructies moet ik dan naar:
Menu > Configuratie > io-systeem-tab > een beveilingssleutel verzenden, maar dan krijg ik de vraag "wilt u de beveiligingssleutel naar een afstandsbediening met terugmelding verzenden?".
A, wil ik geen gebruik maken van een afstandsbediening en
B, betwijfel ik of de Smoove 1 io afstandsbediening wel terugmelding heeft (het plaatje lijkt i.i.g niet op onze afstandsbedieningen en
C, ben ik bang dat al het geïnstalleerde daarmee verstoord wordt.

Voor het geval dat de wifi uitvalt wil ik één Somfy Smoove 1 afstandsbedieningen gebruiken om alle screen omhoog of omlaag te doen.

Ik heb dus twee vragen:
1, hoe meldt ik een screen aan bij Connexoon/smartphone zonder gebruik te maken van een afstandsbediening?
2, hoe regel ik het dat alle screens tegelijkertijd bediend worden met één Somfy Smoove 1 afstandsbediening?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.
Met de Connexoon-handleiding kom ik er vniet uit.

Bij voorbaat dank

Herman V.
Herman V.

Herman V.

Niveau
0
13 / 100
punten

Antwoorden

Pascal S.
Pascal S.

Pascal S.

Niveau
0
11 / 100
punten

1. Onmogelijk omdat je eenmalig moet pairen/afstellen (ik wilde namelijk ook niet betalen voor een afstandsbediening aangezien ik toch gebruik ging maken van de Connexoon)
2. Onmogelijk omdat het een 1:1 relatie is. Je moet dan een meerkanaals afstandsbediening nemen waar je een groep/scenario kan definiëren.

Om te zorgen dat je 6de en nieuwe screen toch gaat werken ontkoppel je een afstandsbediening met een motor. Daarna alle overige motoren spanningsloos maken. Nieuwe motor met de vrije afstandsbediening koppelen, pairen en afstellen. Daarna zit het nieuwe screen ook in de app en kan je de afstandsbediening ontkoppelen. Nieuwe screen uitzetten. Daarna de afstandsbediening weer koppelen aan originele motor (wel spanning erop zetten). Vervolgens weer spanning op alle motoren zetten en je kan alles bedienen.

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

Herman, speelt dit nog?
Het kan namelijk een stuk eenvoudiger. Maar voordat ik het hele verhaal ga typen wil ik eerst ff weten of dat nog van belang is.

Erik M.
Erik M.

Erik M.

Niveau
0
22 / 100
punten

Hoi Philippe C.,

Ik kwam toevallig op dit topic omdat ik een soortgelijke vraag heb. Ik wil 6 IO-screenmotoren allemaal tegelijkertijd bedienen met 1 simpele remote en individuele bediening aan de Connexoon overlaten.

Ik ben benieuwd of dit kan en zo ja: hoe.

Alvast ontzettend bedankt voor je reactie en toelichting.

Philippe C.
Philippe C.

Philippe C.

Niveau
0
96 / 100
punten

Erik, gelukkig is het vrij eenvoudig. Gebruik om te beginnen deze handleiding:
https://service.somfy.com/downloads/nl_v4/5111898a-situo5...

Rechtsonder op de eerste pagina staat redelijk duidelijk beschreven wat je moet doen. Het kostte me in het begin alleen wel even voordat ik door had hoe je meerdere kanalen onder één knop kon zetten.

Als ik even uitga van één afstandsbediening (AB) per motor en dat je AB1 gebruikt voor motor 1, AB2 voor motor 2, enzovoorts en dat je alles op AB1 wilt zetten, ga dan als volgt te werk.

1. Motor 1 zit al op AB1, da's makkelijk.

2. Pak AB2, druk op het PROG-knopje achterop en HOUD INGEDRUKT totdat de betreffende motor kort heen en weer beweegt. Je moet dus zicht hebben op die motor en je moet het knopje lang genoeg indrukken. Meestal maar een paar seconde.
Pak daarna AB1 en druk achterop kort op het PROG-knopje. Als het goed is beweegt motor 2 weer even.
Nu werken twee motoren op AB1. Probeer even voordat je verder gaat.

3. Pak AB3, druk op het PROG-knopje achterop en HOUD INGEDRUKT totdat de betreffende motor beweegt.
Pak daarna AB1 weer en druk achterop kort op het PROG-knopje. Als het goed is beweegt motor 3 weer even.
Nu werken DRIE motoren op AB1. Weer testen!

De rest kun je zelf verzinnen hoop ik ;-)
Niet al te ingewikkeld, toch?

Heb je een Situo 5 AB, dan lees je voor AB1 het eerste kanaal op die AB, voor AB2 het tweede kanaal, enzovoorts.
Ik heb 4 screens op één zo'n AB. Op het vijfde kanaal (als alle 4 de kanaallampjes branden) heb ik de 4 screens samengezet.

Wil je een bepaalde motor weer uit die groep verwijderen, dan doe je de zelfde procedure, alsof je die motor aan de groep wilt toevoegen. De motor zit al in die groep, en dus weet het systeem dat je nu niet wilt toevoegen maar verwijderen.

Denk je dat je er zo uitkomt?
Laat me weten of dit lukt.

Herman V.
Herman V.

Herman V.

Niveau
0
13 / 100
punten

Hoi Philippe,

Fijn dat je op mijn vraag terugkomt en ik hoop dat je daarmee vraag 1 bedoelt.

Vraag 1 speelt zeker nog als de 7e screen geleverd gaat worden en twee andere vervangen worden.

Op dit moment gebruiken we één simpele afstandsbediening (Smoove 1 IN io) waarmee we alle screens gezamenlijk omhoog of omlaag kunnen doen als evt. de wifi een keer uitvalt.
Dit hebben we kunnen doen omdat de leverancier van de screens tijdelijk 6 afstandsbedieningen (Smoove 1 IN io) beschikbaar heeft gesteld.

Als de 7e screen geleverd wordt willen we die graag aan deze afstandsbediening (Smoove 1 IN io) toevoegen zodat deze gezamenlijk met de andere 6 open en dicht gedaan kan worden in geval van wifi-uitval.

Ook willen we deze 7e screen zonder afstandsbediening (Smoove 1 IN io) toevoegen aan de app om deze individueel te kunnen bedienen met onze smartphones.

Nu we de Somfy-app een tijdje gebruiken merken we dat het handig zal zijn om meerdere screens gezamenlijk te kunnen bedienen, bijv. alles open of dicht, een bepaalde slaapkamer of de keuken.

Erik M.
Erik M.

Erik M.

Niveau
0
22 / 100
punten

Dank je wel Philippe voor het uitgebreide antwoord :-)

Je gaat er van uit dat je reeds 1 afstandsbediening per motor beschikbaar heb.

Maar wat als ik slechts 1 Situo-1 beschikbaar heb? Of gaat dit niet werken omdat ik tenminste nog een 2e afstandsbediening nog heb om ze tijdelijk te koppelen en aan het gezamelijke kanaal toe te voegen?

Nogmaals en wederom bedankt. Je bent een topper!

© Copyright Somfy Nederland - Ontdek al onze oplossingen voor een verbonden huis : TaHoma draadloos huisautomatiseringssysteem, onze partners en producenten in huisautomatisering. Neem contact op met een Somfy-vakman of koop uw Somfy-oplossing online.